НОВИНИ ОТ БИЗНЕСА
Защо игрите с награди са най-ефективният маркетингов канал
10.10.2022.
Разбирането на поведението на потребителите е от ключово значение за всеки маркетолог. Въз основа на това се избират подходящите маркетингови стратегии. Чудили ли сте се някога какво точно мотивира потребителите да купуват? Сигурно това са стойността и рентабилността на продуктите, или ползата от тях?
Грешка! Потребителите са много по-малко рационални в решенията си за покупка, отколкото им се иска да бъдат. Всъщност те са по-скоро безразлични към причините, поради които купуват даден продукт, и не осъзнават защо обичат определени марки. Многобройни проучвания показват, че потребителите имат противоречиви убеждения и нагласи по отношение на покупателните си навици.
Емоциите играят водеща роля в мотивацията за покупка, а повечето решения за избор на продукти от потребителите, се определят от подсъзнанието. Всичко се свежда до брандирането. Човешкият мозък е устроен така, че да търси мисловни преки пътища, за да избегне целенасоченото мислене. Това е основната концепция, върху която се изграждат брандовете – за да накараме потребителите да запомнят дадена марка и да се привържат към нея, се изисква да ги ангажираме и развълнуваме по време на всяко взаимодействие между тях и бранда.
Друг важен фактор, който кара потребителите да купуват, е доброто изпълнение на маркетинговите кампании на бизнеса. Тъй като потребителите предпочитат да пазаруват от марки, които добре познават, ефективен начин да се гарантира, че даден бранд ще остане в съзнанието им, е чрез многократната му поява. Това е метод, който гарантира, че продуктът ще остане по-дълго в потребителското подсъзнание, което е основен подход за повишаване на осведомеността за марката. Маркетинговите кампании, включващи конкурси, състезания и игри с награди, подсещат потребителите за даден бранд, но по по-малко натрапчив начин от директните реклами.
Знаете ли, че всяка от тези марки провежда множество игри с награди (поне 3 или 4) всяка година?
Маркетингът чрез игри с награди е един от най-мощните и ефикасни инструменти за привличане на интерес към вашия бранд и за отличаването му на пазара. Добре разработената маркетингова кампания с игри с награди може да остави трайно впечатление в обществото, да повиши осведомеността за марката и да изгради лоялност. Всичко това има стимулиращ ефект върху продажбите в дългосрочен план.
Как точно игрите с награди постигат ефективността си?
Въпреки целия човешки напредък, силата, която ни кара да вървим напред, все още е конкурентният ни стремеж. Състезателният дух е един от основните инстинкти на човешката природа. Всеки иска да бъде победител! Наистина не е тайна, че всеки се стреми да се изяви като по-добър, по-бърз, по-умен в сравнение с другите.
Има два ключови елемента, които определят дали кампанията за игри с награди ще бъде успешна или не:
– Лесното участие
– Стойността на наградите
Имаше време, когато за да участват в състезание, потребителите трябваше да си купят вестник, да правят изрезки и да ги изпращат до бизнесите – с надеждата, че пощата изобщо ще стигне до тях. Тези дни отдавна отминаха. С днешния възход на социалните мрежи даден конкурс може да се появи на екрана с новините или на телефона ви, а процесът, през който трябва да преминете, се състои буквално от няколко кликвания. Колкото по-лесно е участието, толкова по-голям е успехът – както и броят на кандидатите.
Друг важен фактор е стойността на наградите. Разбира се, ако наградата е нещо, от което участниците могат да се възползват в голяма степен, е по-вероятно те да бъдат мотивирани да участват. Преди да се вземе решение за стойността обаче, трябва ясно да се определят целите на кампанията.
Дали наградата ще бъде нов автомобил, среща с известни личности или ваучер за подарък, това зависи от желаните цели и целевата аудитория на всяка кампания. Във всеки случай е от съществено значение да се предложи желан предмет или преживяване, свързано с продукта или услугата на бранда – както и да се постигне правилен баланс между цената и максималната стойност на наградата.
Какви са ползите от маркетинга чрез игри с награди?
Добре проведената кампания с игри с награди може да има дълготрайно въздействие върху бизнеса, и то на много нива. Тя е евтина, лесна и не отнема много време на бранда, за да я проведе. Освен това нейният потенциал за повишаване на продажбите е един от най-високите в областта на диалоговите маркетингови услуги.
Несъмнено увеличаването на продажбите е крайната цел на една такава кампания, а в следствие и признак за нейното правилно провеждане. Успешната кампания има силата да привлече нови потребители, да активира отново пасивните съществуващи клиенти и да насърчи продажбите или ъпсейлс – всичко изброено са основни двигатели на конверсиите.
За да получите по-ясна представа, нека да разгледаме един успешен пример за маркетинговите игри с награди в действие.
Staropramen, една от най-големите пивоварни компании в Чехия, създаде уникална дигитална концепция за конкурс, за да отбележи годишнината от основаването си. В рамките на кампанията клиентите трябваше да закупят 3 продукта, след което да получат код, който им позволява да участват в кратка викторина чрез Facebook Messenger – и да се състезават за награда. Играта се провеждаше чрез чатбот, а участниците даваха отговорите си просто чрез въвеждане на число. Кампанията се оказа успешна, като доведе до забележителен ръст на продажбите на продукти с 36%, разширяване на потребителската база с 23% нови потребители и увеличаване на трафика към страницата на бранда във Facebook.
Потребителите ви „спят“ ли? Дайте им добро „събуждане“?
Брандовете често използват игри с награди с основната цел да увеличат ангажираността на потребителите по най-ефективния начин. Конкурсите имат висока степен на отклик от страна на клиентите – проучване на Hubspot разкрива, че всяка кампания води до 34% увеличение на броя на новите клиенти. Игрите с награди обаче са също толкова ценни и за ангажиране на предишни клиенти. Поради тази причина е важно всеки бранд да положи усилия за поддържане на база данни на съществуващите клиенти, за да си проправи път към лесно достигане до потребителите си чрез канали за директен диалогов маркетинг, като SMS, имейл, мобилни съобщения и др.
Накарайте потребителите, дори и техните баби да чуят за вас (да, бабите им също са във Facebook).
Въздействието, което маркетингът чрез игри с награди може да окаже върху повишаването на осведомеността за марката, също е важно. Интернет е пренаселен. Успешното отличаване на брандовете сред целия този шум е голямо предизвикателство. Игрите с награди предлагат по-малко инвазивен, но все пак ефективен начин за повишаване на видимостта на бранда в сравнение с агресивните реклами.
Игрите с награди се ползват с голямо предимство – възможността за споделяне в социалните мрежи. В днешно време не е трудно да си представите как клиентите ви споделят играта с приятелите си, нали?
Потребителите трябва да ви вярват.
Освен за повишаване на осведомеността за бранда, конкурсите помагат и за увеличаване на лоялността към нея. Независимо дали вече имате изградена аудитория, или все още сте в процес на изграждането й, шансът за спечелване на награда ще мотивира клиентите да запазят доверието си към вашия бизнес.
Съберете ценна информация за потребителите си.
Когато има шанс за печалба на награда с висока стойност, участниците са мотивирани да предоставят информация за себе си и да отговарят на въпроси. Това е чудесна възможност да съберете важни данни за потребителите си и да получите по-добра представа за клиентската си база.
Например телефонните номера и имейл адресите на клиентите могат да бъдат събирани и използвани за осъществяване на връзка с тях в бъдеще, както и за изучаване на интересите и навиците на цялата аудитория – всичко това е важна информация за изграждането на бъдещи маркетингови стратегии.
Какво се крие зад всяка успешна маркетингова стратегия чрез игри с награди?
Всичко до тук звучи перфектно. Но ако игрите с награди дават толкова добри резултати срещу малък бюджет, защо всички бизнеси постоянно не провеждат такива кампании?
Реалността е, че разработването на ефективна кампания с игри с награди не е толкова просто. Съществуват 7 фактора, които имат комбиниран ефект върху успеваемостта на кампанията:
#1 Концепцията на играта
Концепцията на играта с награди е ключът към успеха на кампанията. Преди да реализирате каквито и да било аспекти на концепцията, е важно да определите желаните цели и очакваните резултати. Кампания, насочена към награждаване на настоящи клиенти със специални оферти и отстъпки, ще бъде съвсем различна от кампания, целяща популяризирането на нов продукт. Общото правило: колкото по-проста е концепцията за крайния потребител, толкова по-успешна ще бъде кампанията.
Двата най-разпространени вида конкурси са състезанията и раздаването на подаръци (или “giveaways”).
Състезания
Състезанията се градят на една основна концепция – участниците се състезават един срещу друг, за да спечелят награда. Победителят се определя въз основа на конкретни критерии: кой е най-бърз, умел, креативен или всичко едновременно. Съществуват безброй начини за прилагането на тези игри и точно тук творчеството на бранда получава възможност да се развихри.
Giveaways
Раздаването на подаръци е вид игра, при която всеки участник има еднакъв шанс да спечели награда, а победителят често се избира на случаен принцип. Например, от участника се изисква да отговори на прост въпрос чрез SMS. Условията за участие обаче могат да варират. В някои кампании се изисква да се плати определена сума за участие, докато в други е необходимо само да се въведе имейл.
#2 Таргет аугиторията
Кой би бил идеалният клиент? Провеждането на кампания с игри с награди, без да познавате аудиторията си, е като да стреляте в тъмното – определянето на идентичността на потребителите ви е ключов фактор във всяка съвременна маркетингова стратегия. Установяването на демографските характеристики на аудиторията, като възраст, образование, местоположение, кариера и начин на живот, осигурява солидна основа за изграждане на следващите елементи.
#3 Канали за участие
След като се определи целевата аудитория, следващата стъпка е да се изберат най-ефективните канали за участие. В наши дни изобилства от варианти на канали за комуникация. Нека изброим някои от тях:
- SMS
- Чатботове
- Web форми
- Viber
- Facebook Messenger
- Telegram
- push нотификации
Всеки от тях има своите плюсове и минуси. Например SMS е ефективен, когато търсим обща приложимост на канала, обхват и висок процент на отворените съобщения. Но в сравнение с Facebook Messenger е по-скъп и предлага по-малко възможности за представяне на съдържание.
Изборът на най-подходящия канал зависи изцяло от целевата аудитория и бизнес целите на кампанията – така че е най-добре да се работи върху всички възможности по време на фазата на определяне на концепцията на конкурса.
Брандовете обикновено организират игри с награди само по един канал. Въпреки това, за да се постигне по-голям обхват, полезно е да се включат и допълнителни канали. Пример за това е добавянето на гласов канал, който е подходящ начин за ангажиране на по-възрастната аудитория, която изпитва затруднения с писането. Друг пример е добавянето на web push, в случай че бизнесът има собствен уебсайт.
Ако искате да научите повече за мултиканалния маркетинг и свързаните с него услуги, разгледайте нашите решения за мобилни комуникационни канали.
#4 Креативната посока
Основен елемент в успешната съвременна маркетингова стратегия и решаващ фактор за съществуването на брандовете – това е креативността. Тя е мощен, често пренебрегван инструмент, който позволява свързване с аудиторията на по-задълбочено ниво. Успешното трансформиране на концепциите на кампанията в завършени визуализации, съобразени с предпочитанията на целевата аудитория, влияе положително на броя на участниците – а и привлича нови потребители към бизнеса ви.
#5 Промотиране на играта с награди
Половината от маркетинга е креативност, а другата половина – популяризиране. След като играта е създадена, е време да привлечете участниците да се включат в нея, чрез онлайн рекламни кампании или чрез инстантни съобщения на мобилните устройства. Рекламните кампании в социалните мрежи са основният инструмент за популяризиране, въпреки че има и други ефективни подходи. Ето някои идеи: имейл кампании, споделяне в социалните мрежи и добавяне на CTA банер на началната страница на бранда.
Когато става въпрос за игри с награди и всякакви други състезания, особено ефективен метод е създаването на усещане за лимитиран шанс сред участниците. За тях специалната оферта с ограничен срок за действие е мотивация да бъдат бързи – ако не се възползват от офертата веднага, чувстват че ще пропуснат нещо ценно.
#6 Управление на кампанията и проследяване на резултатите
Влагането на усилия в една кампания е нелогично, ако не знаете дали тя работи. За да извлечете максимална полза от всяка кампания – и да определите най-добрите варианти за бъдещи кампании – е от ключово значение да въведете мониторинг на кампанията и да следите данните от нея в реално време.
#7 Правни и регулаторни рамки
Организирането на игри с награди може да бъде юридическо предизвикателство и е свързано с определени рискове. В повечето държави се изисква да се публикуват условията на конкурса, за да се получи одобрение от компетентния орган (например Министерството на финансите). В някои държави лотарията се счита за форма на хазарт и изисква заплащане на такса за участие – дори лиценз за провеждане на кампания.
Лотарии, томболи, теглене на безплатни награди, giveaways… определението за всяко от тях варира в различните държави. Надеждните правила и условия са задължителни, а ориентирането в правния аспект може да причини доста главоболия – особено в случаите, когато наградите са на висока стойност, например автомобили. Въпреки това, когато се провеждат правилно, международните игри с награди могат да имат изключително ползотворно въздействие върху брандовете.
Уф, това всъщност е много информация. Ето защо сме тук, за да ви помогнем да разработите маркетинговите си идеи за игри с награди.
Ако сте бранд, който се интересува от провеждането на кампания за игри с награди, вероятно се чудите как да се справите с всички споменати стъпки. За щастие, NTH е опитен експерт в областта на маркетинга чрез игри с награди. С повече от 10 години опит в провеждането на успешни кампании, ние предлагаме решение „всичко в едно“, съобразено с всеки бизнес. Нашият пакет за игри с награди обхваща следното:
- разработване на концепции и творчески услуги
- изпълнение чрез множество комуникационни канали
- съответствие с нормативните изисквания
- наблюдение на кампаниите в реално време и маркетингов CRM
- 24/7 незабавен потребителски съпорт
- онлайн и офлайн промотиране на кампанията
Ако ви е интересно да планирате вашата кампания за игри с награди или искате да научите повече за услугите ни, разгледайте нашите решения за многоканални съобщения за ангажиране на потребителите.